Feminism in education: educating citizens about women's rights
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14999248Keywords:
Feminism, Education, BullyingAbstract
Education has played a fundamental role in the achievement of several women's rights and continues to be a crucial tool in the fight against gender-based violence, especially in the school environment. In this context, violence manifests itself in a worrying way through bullying or cyberbullying, and when specifically directed at women, it is called wollying. This practice, in addition to causing emotional and psychological harm to victims, reflects and reinforces gender inequalities that are deeply rooted in society. Although the fight against bullying has seen some significant advances, such as the inclusion of legal provisions in Law No. 9,394 of 1996 (Law of Guidelines and Bases of National Education), the creation of Law No. 13,185, which instituted the Program to Combat Systematic Intimidation, and the criminalization of bullying in article 146-A of the Penal Code, these measures alone are not enough. Effectively addressing this problem requires more than the application of sanctions: a comprehensive educational effort is needed, reaching both victims and aggressors. Educational campaigns and public policies aimed at promoting gender equality are essential to deconstruct stereotypes and foster mutual respect. In addition, conflict mediation in the school environment can help prevent situations of violence, creating safer and more inclusive spaces.
References
BELTRÃO, Kaizô Iwakami; ALVES, José Eustáquio Diniz. A reversão do hiato de gênero na educação brasileira no século XX. Scielo. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/a/8mqpbrrwhLsFpxH8yMWW9KQ/?lang=pt. Acesso em 26 jun. 2023.
BRASIL. Código Penal. 1940. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/decreto-lei/del2848compilado.htm. Acesso em: 09 jul. 2023.
BRASIL. Lei 13.185. Lei do Bullying. 2015 – B. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 28 dez. 2024.
CARVALHO, Ana Luiza. Educação e gênero: desafios na construção de uma sociedade igualitária. São Paulo: Editora Acadêmica, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cpa/a/jgB4hTT5v4S8q5F9kcPLVMn/. Acesso em: 04 mar. 2025.
COLLING, Ana Maria. Violência Contra As Mulheres – Herança Cruel Do Patriarcado. Revista Diversidade e Educação. v. 8, n. Especial, p. 171-194, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/divedu/article/view/10944. Acesso em: 08 jun. 2023.
COSTA, Mariana; LIMA, Renata. Maria da Penha vai à escola: educação para prevenção da violência contra a mulher. Revista Brasileira de Educação, v. 27, p. 145-167, 2022. Disponível em: https://www.gov.br/mulheres/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas-1/acoes-e-programas-de-gestoes-anteriores/politicas-para-mulheres/acoes-e-programas/maria-da-penha-vai-a-escola. Acesso em: 04 mar. 2025.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. 6. ed. São Paulo: Paz e Terra, 1996. Disponível em: https://repositorio.ufpe.br/bitstream/123456789/54579/2/freire-pedagogia-da-autonomia.pdf. Acesso em: 06 mar. 2025.
GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa; DIAS, Maria Tereza Fonseca. (Re)pensando a pesquisa jurídica: teoria e prática. 3. ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2010.
HOOKS, Bell. Ensinando a transgredir: a educação como prática da liberdade. São Paulo: Editora Elefante, 2018.
LARKIN, Claire. O que significa “feminismo”?, Babbel. 2022. Disponível em: https://pt.babbel.com/pt/magazine/feminismo#:~:text=Suas%20origens%20estão%20em%20dois,prática%2C%20sistema%20ou%20doutrina). Acesso em: 08 jun. 2023.
LERNER, Gerda. A criação do patriarcado: História da opressão das mulheres pelos homens. São Paulo: Cultrix, 2019, p. 267.
LIMA, Paola; PORTELA, Raissa. Mulheres na política: ações buscam garantir maior participação feminina no poder. Agência Senado. 2022. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/noticias/infomaterias/2022/05/aliados-na-luta-por-mais-mulheres-na-politica. Acesso em: 22 jun. 2023.
LIRA, Kalline. Flávia. S.; DE BARROS, Ana. Maria. Violência contra as mulheres e o patriarcado: um estudo sobre o sertão de Pernambuco. Revista Ágora, [S. l.], n. 22, p. 275–297, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/agora/article/view/13622. Acesso em: 8 jun. 2023.
MAGENTA, Matheus. O que é ser feminista? BBC. 2022. Disponível em: https://www.bbc.com/portuguese/geral-62551293. Acesso em: 08 jun. 2023.
MANACORDA, M. A. História da Educação: da Antiguidade aos nossos dias. 12. ed. São Paulo: Cortez, 2006.
MANO, Maíra Kubík. Internet, feminismos e a possibilidade de unidades provisórias. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 9, n. 4, 2015.
MONTEIRO, Michelle Popenga Geraim; ASINELII-LUZ, Araci. Diálogos sobre o bullying escolar e o desenvolvimento humano. Educação Por Escrito, v. 11, n. 1, p. e31701-e31701, 2020.
OLSSON, Karin. Gender and education in Sweden: an analysis of equality policies. Stockholm: Nordic Institute, 2021. Disponível em: https://www.government.se/contentassets/efcc5a15ef154522a872d8e46ad69148/gender-equality-policy-in-sweden-240229.pdf. Acesso em: 06 mar.2025.
PEREIRA. Sarah Batista Santos. O que é feminismo?. Magis – Portal Jurídico. 2021. Disponível em: https://magis.agej.com.br/o-que-e-o-feminismo/#fn-3117-3. Acesso em: 08 jun. 2023.
SAE DIGITAL. A história das mulheres na luta pelo acesso à educação. Disponível em: https://sae.digital/historia-das-mulheres/#:~:text=Nessa%20mesma%20fase%2C%20outra%20conquista,para%20ingressar%20nos%20cursos%20normais. Acesso em: 27 jun. 2023.
SANTOMAURO, Beatriz. Violência Virtual. Revista Nova Escola, São Paulo, Abril, n. 233, jun-jul. 2010
SENA, Michel Canuto de. Bullying entre crianças e adolescentes: a questão dos direitos humanos e dos conflitos escolares. Tese de Doutorado. 2022. 265 f. Tese (Doutorado Saúde e Desenvolvimento na Região Centro-Oeste) – Faculdade de Medicina da Universidade Federal de Mato Grosso do Sul, 2022. Disponível em: https://repositorio.ufms.br/bitstream/123456789/4802/1/tese%20michel%20última%20versão.pdf. Acesso em: 06 ago. 2024.
SENA, Michel Canuto de. Direitos fundamentais X Ciberfeminismo. Magis - Portal Jurídico. 2022- A. Disponível em: https://magis.agej.com.br/direitos-fundamentais-x-ciberfeminismo/. Acesso em: 12 jan. 2025.
SILVA, Patrícia. Bullying de gênero nas escolas brasileiras: uma análise crítica. Revista de Estudos Sociais, v. 18, p. 78-102, 2023. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-704320230001000 78. Acesso em: 07 mar. 2025.
WITKER, Jorge. Como elaborar una tesis en derecho: pautas metodológicas y técnicas para el estudiante o investigador del derecho. Madrid: Civitas, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Érica Melicia da Silva Silveira, Sarah Batista Santos Pereira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.