Paths And Discoveries Of Human Rights Education: Inclusive Education As A Right Of Trans Bodies

Authors

  • Gisleule Maria Menezes Souto PUC Minas

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.14999238

Keywords:

Human Rights, Inclusive Education, Trans People

Abstract

This article aims to discuss human rights education as an inclusive education for trans people. According to the Universal Declaration of Human Rights, the right to education is universal, therefore, integrating these people into regular education is a challenge for the State. The approval and permanence of trans people in classrooms and the inclusion of these people indicate that experiences of inclusion can carry with them the foundation of collective liberation that goes beyond the financial challenges imposed on the permanence of these individuals in schools. To this end, a bibliographical research will be used in which the necessary data will be extracted from scientific articles, specialized magazines, among other sources.

References

BENEVIDES, MARIA VITÓRIA. Educação em direitos humanos: de que se trata? São Paulo: MEC, 18 out. 2012.

BRASIL (1988) Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Resoluçaõ nº12/2015. Ministério dos Direitos Humanos e Cidadania. https://www.gov.br/mdh/pt-br/acesso-a-informacao/participacao-social/old/cncd-lgbt/resolucoes/resolucao-012. Acesso em 10.jan.2025.

CECCARELLI, Paulo Roberto. Inquilino no próprio corpo: reflexões sobre as transexualidades. In:COELHO, Maria Thereza Ávila Dantas; SAMPAIO, Liliana Lopes Pedral. Transexualidades: um olhar multidisciplinar. Salvador: EDUFBA, 2014. Disponível em: https://ihacdigital.ufba.br/1184/. Acesso em: 14 fev.2025.

COMO atender um paciente com intolerância à lactose? Dalila Machado. São Paulo: [s. n.1 vídeo (7 min.). Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=4itReFPcTx8. Acesso em: 4 fev. 2025.

DECLARAÇÃO MUNDIAL SOBRE EDUCAÇÃO PARA TODOS (Conferência de Jomtien – 1990). Disponível em https://www.unicef.org/brazil/declaracao-mundial-sobre-educacao-para-todos-conferencia-de-jomtien-1990. Acesso em: 4 fev. 2025.

JESUS, Jaqueline Gomes de. Notas sobre as travessias da população trans na história. [São Paulo]: UOL, 12 jun. 2018. Disponível em: https://revistacult.uol.com.br/home/uma-nova-pauta-politica/. Acesso em: 3 fev. 2023.

QUIJANO, Anibal; ENNIS, Michael. Coloniality of power, ethnocentrism, and Latin America. Nepantla, v. 1, n. 3, p. 533-580, 2000. Disponível em: https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/347342/mod_resource/content/1/Quijano%20(2000)%20Colinality%20of%20power.pdf. Acesso em: 8 jan. 2023.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Genebra: OHCHR, 1948. Disponível em: https://www.ohchr.org/sites/default/files/UDHR/ Documents/UDHR_Translations/por.pdf. Acesso em: 20 fev. 2025.

MARMOL, Renata Rodrigues; GONTIJO, Lucas de Alvarenga. Diferença e risco: ensaio sobre encriptação do poder, racismo de estado e construção de subjetivações nas sociedades contemporâneas. Revista de Direito Internacional e Direitos Humanos da UFRJ, Rio de Janeiro, v. 3, n. 2, 2020. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/inter/article/view/36480. Acesso em: 8 jan. 2025.

MOIRA, Amara et al. Vidas trans: a luta de transgêneros brasileiros em busca de seu espaço social: a coragem de existir. Bauru: Astra Cultural, 2017.

PASSOS, Maria Clara dos. Pedagogias das travestilidades. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2002.

ONU. Declaração Universal dos Direitos do Homem. Assembleia Geral das Nações Unidas, 1948.

PRINCÍPIOS DE YOGYAKARTA: princípios sobre a aplicação da legislação internacional de direitos humanos em relação à orientação sexual e identidade de gênero. [Joguejacarta]: Observatório de Sexualidade e Política, 2007. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sos/gays/principios_de_yogyakarta.pdf. Acesso em: 8 fev. 2025.

SAMPAIO, José Adércio Leite. Direitos fundamentais: retórica e historicidade. 2. ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2010.

SANTOS, Boaventura de Sousa. Para além do pensamento abissal: das linhas globais a uma ecologia de saberes. In: SANTOS, Boaventura de Sousa; MENESES, Maria Paula (org.). Epistemologias do sul. São Paulo: Cortez, 2010, p. 23-72.

SOBRE minha transição #1. Coisa da Laysa. [S. l.], 2022. 1 vídeo (5 min.) Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=GBMdAyyVwKI. Acesso em: 23 jan. 2023.

TEIXEIRA, Thiago. Decolonizar valores ética e diferença. Salvador: Editora Devires, 2021.

TORTORELLO, Luciana. Travesti, escritora e doutora: conheça Amara Moira. [Curitiba]: Canal MyNews, 30 jun. 2021. Disponível em: https://canalmynews.com.br/mais/travesti-escritora-e-doutora-essa-e-amara-moira/. Acesso em: 2 fev. 2025.

Published

2025-03-11

How to Cite

MENEZES SOUTO, G. M. . Paths And Discoveries Of Human Rights Education: Inclusive Education As A Right Of Trans Bodies. Magis Law Review, Betim, v. 3, n. 2, 2025. DOI: 10.5281/zenodo.14999238. Disponível em: https://periodico.agej.com.br/index.php/revistamagis/article/view/63. Acesso em: 18 aug. 2025.