The Importance Of A Trained Support Teacher In Combating Bullying Involving Students With Disabilities
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14999242Keywords:
Bullying, Person with Disabilities, Support TeacherAbstract
Bullying is a complex problem that requires joint action by the State, families and civil society. When it targets a person with a disability, it becomes even more serious, as it reveals a discriminatory nature that increases the victim's vulnerability. In this context, the role of the support teacher stands out as essential in combating this practice, especially in the school environment. Research on this topic follows a legal-sociological approach, using the legal-projective method, according to the classification of Witker and Gustin. The main sources include doctrinal texts, legal standards and data collected during the investigation. Combating bullying involves both raising awareness and adopting conciliation practices, with support teachers being key figures in this process. Due to the closeness they maintain with students with disabilities, these professionals play a strategic role in promoting an inclusive and safe environment, contributing to the social and emotional integration of students. In this way, the support teacher not only assists in the student's academic development, but also acts as a mediator and agent of social transformation, essential to preventing and confronting discriminatory and violent behavior in the school environment.
References
BARBOSA, Karina Pereira; PERES, Cristiane Pereira; PRZYLEPA, Mariclei. O trabalho pedagógico do professor de apoio na inclusão de alunos com transtorno do espectro autista. Revista Educação Especial em Debate, [S. l.], v. 5, n. 9, 2020. Disponível em: https://periodicos.ufes.br/reed/article/view/31597. Acesso em: 28 dez. 2024.
BRASIL. Lei 13.146. Estatuto da Pessoa com Deficiência. 2015 - A . Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13146.htm. Acesso em: 28 dez. 2024.
BRASIL. Lei 13.185. Lei do Bullying. 2015 – B. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 28 dez. 2024.
BRASIL. Lei n. 14.811. 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/l14811.htm.Acesso em: 28 dez. 2024.
CAVALCANTE, Lenizane Vanderlei; VIEIRA, Sandra Conceição; SILVA, Lygia Maria Pereira da. Violência contra adolescentes com deficiência: uma revisão integrativa da literatura. Revista Adolescência e Saúde, Rio de Janeiro, v. 13, n. 2, p. 79-86, abr./jun., 2016. Disponível em: http://www.adolescenciaesaude.com/detalhe_artigo.asp?id=560. Acesso em 15 jul. 2021.
CHRISTMANN, Morgana; PAVÃO, Sílvia Maria de Oliveira. A inerência do diagnóstico clínico na produção de (in)exclusão educacional. Acta Scientiarum Education, Maringá, v. 40, n. 3, p. e31628, 15 jun. 2018. Disponível em: https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/ActaSciEduc/article/view/31628. Acesso em: 15 jun. 2021.
DEL BARRIO, Cristina; MEULEN, Kevin Van Der. Maltrato por abuso de poder entre iguales en el alumnado con discapacidad. Pensamiento Psicológico, Cali, v.14, n.1, p.103-118, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/299812784_Del_Barrio_C_y_van_der_Meulen_K_2016_Maltrato_por_abuso_de_poder_entre_iguales_en_el_alumnado_con_discapacidad_Pensamiento_Psicologico_141_103-118_doi1011144Javerianacali_PPSI14-1mapi. Acesso em: 15 jun. 2021.
EMERICH, Deisy Ribas; CARVALHO, Felipe Alckmin; MELO, Márcia Helena Silva. Rejeição e vitimização por pares em crianças com Deficiência Intelectual e Transtorno do Espectro Autista. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 30, n. 58, maio/go. 2017. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/22217. Acesso em: 15 jun. 2021.
GUSTIN, Miracy Barbosa de Sousa; DIAS, Maria Tereza Fonseca. (Re)pensando a pesquisa jurídica: teoria e prática. 3ª. ed. Belo Horizonte: Del Rey, 2010.
HUMPEL, Paola Raffaella Arabbi; BENTO, Kelly Cristina Menezes; MADABA, Celestino Manuel. Bullying vs: educação escolar inclusiva. Revista psicopedagogia, São Paulo, v. 36, n. 111, p. 378-390, dez. 2019. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/Scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862019000400012&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 17 out. 2020.
JIMÉNEZ, Rafael Batista. Modalidade de escolarização. A classe especial e a classe de apoio. In: ___. (Cord.) Necessidades educativas especiais. Lisboa: Dinalivro, 1997, p.37-51.
LAS CASAS, Fernanda. A Violência Escolar e a Responsabilidade Parental. Magis – Portal Jurídico. 2023. Disponível em: https://magis.agej.com.br/a-violencia-escolar-e-a-responsabilidade-parental/. Acesso em: 28 dez. 2024.
MONTEIRO, Renan Pereira et al. Valores sociais atenuam sintomas depressivos em vítimas de bullying. Psico, v. 51, n. 1, p. e29342-e29342, 2020.
NEWMAN, K., Fox C, Roth W. Rampage: The Social Roots of School Shootings. New York, NY: Basic Books; 2005.
OKSENDAL, Elise et al. Vitimização de crianças pequenas com dificuldades de desenvolvimento e comportamento -um estudo de base populacional. Journal of Pediatric Psychology, v. 44, n. 5, jun. 2019, p. 589-600. Disponível em: https://academic.oup.com/jpepsy/article-abstract/44/5/589/5366867. Acesso em: 13 jul. 2021
OLIVEIRA, Leandro; COSTA, Angélica; AQUINO, Shirley. Narrativas de formação, (auto) biografia e inclusão: experiências de professores e alunos no ensino médio. Revista Holos, Rio Grande do Norte, v. 2, p. 225-233, maio 2012. Disponível em: http://www2.ifrn.edu.br/ojs/index.php/HOLOS/article/view/871. Acesso em 17 out. 2020.
PEREIRA NETO, Eloi Alexandre. A Ambivalência do Papel do Professor de Apoio Permanente em Salas Regulares do Ensino Fundamental. Universidade Estadual de Londrina. Trabalho de Conclusão do Curso de Pedagogia, Londrina, 2009.
PINHEIRO, Mary Cristina Olimpio. Caracterização das relações interpessoais entre alunos com deficiência intelectual e seus pares em sala de aula regular. Dourados-MS, 2017. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Federal da Grande Dourados. Dourados-MS, 2017. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=5015162. Acesso em 15 jul. 2021.
RONDINA, J. M.; MOURA, J. L.; CARVALHO, M. D. Cyberbullying: o complexo bullying da era digital. Revista Saúde Digital, v. 1, n. 1, p. 20-41, jan./jul. 2016.
SENA, Michel Canuto de. Bullying Escolar: Violação De Direitos Fundamentais. Magis – Portal Jurídico. 2022 - A. Disponível em: https://magis.agej.com.br/bullying-escolar-violacao-de-direitos-fundamentais/. Acesso em: 28 dez. 2024.
SENA, Michel Canuto de. Existem Mecanismos de Prevenção ao Bullying em Ambiente Escolar?. Magis – Portal Jurídico. 2022 - B. Disponível em: https://magis.agej.com.br/existem-mecanismos-de-prevencao-ao-bullying-em-ambiente-escolar/. Acesso em: 28 dez. 2024.
SENA, Michel Canuto de. Bullying e Cyberbullying Escolar no Código Penal: Como agir? Magis – Portal Jurídico. 2024. Disponível em: ttps://magis.agej.com.br/bullying-e-cyberbullying-escolar-no-codigo-penal-como-agir/. Acesso em: 28 dez. 2024.
SENA, Michel Canuto de; SILVA, Fernando Moreira Freitas da; BASTOS, Paulo Roberto Haidamus de Oliveira. Mediação e bullying escolar: um desafio na tutela dos direitos da criança e do adolescente. Revista Videre, v. 14, n. 29, p. 234-248, 2022.
SENA, Michel Canuto; SILVA, Graciele da. A influência das mídias sociais na violência escolar. Magis – Portal Jurídico. 2024. Disponível em: https://magis.agej.com.br/a-influencia-das-midias-sociais-na-violencia-escolar/. Acesso em: 28 dez. 2024.
TESSARO, Mônica; TREVISOL, Maria Teresa Ceron; PIECZKOWSKI, Tania Mara Zancanaro. Bullying envolvendo alunos com deficiência: análise a partir de uma revisão de literatura. Revista Educação Especial. v. 35. e14/1–22. 2022. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/67847/46802#:~:text=Entre%20as%20estratégias%20de%20prevenção%20e%20enfrentamento%20do%20bullying%2C%20envolvendo,da%20pesquisa%20bibliográfica%20(2021). Acesso em: 28 dez. 2024.
WITKER, Jorge. Como elaborar una tesis en derecho: pautas metodológicas y técnicas para el estudiante o investigador del derecho. Madrid: Civitas, 1985.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Andréa Pereira Guimarães

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.