On The Right To Education For Low-Income Children And Young People In The Brazilian Context
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14999236Keywords:
Basic Education, Vulnerable Groups, Socioeconomic Development, Public PoliciesAbstract
The study addresses the role of education as a tool for reducing social inequalities and promoting economic development in Brazil, with a focus on low-income children and adolescents. Despite the constitutional right to education, barriers persist that limit access, retention, and academic success for vulnerable and low-income groups. The research adopts a qualitative approach, based on bibliographic analyses and data from institutions such as IBGE and UNESCO, to investigate how public policies can mitigate these inequalities. The findings conclude that, to ensure a more equitable and sustainable society, it is essential to prioritize education as a fundamental right, as a driver of socioeconomic transformation, and as a pathway of reducing historical inequalities. Education is a pillar of development, capable of transforming realities and promoting equity. In Brazil, inclusive public policies and investments in infrastructure, teacher training, and access to quality education are crucial to breaking cycles of social exclusion.
References
Almeida, S. L. Racismo estrutural. São Paulo: Pólen, 2018.
ATRICON. Problemas de infraestrutura nas escolas afetam pelo menos 14,7 milhões de estudantes. Disponível em: https://atricon.org.br/problemas-de-infraestrutura-nas-escolas- afetam-pelo-menos-147-milhoes-de-estudantes. Acesso em: 20 dez. 2024.
BANCO MUNDIAL. The learning generation: investing in education for a changing world. Washington, D.C.: Banco Mundial, 2022. Disponível em: https://www.worldbank.org. Acesso em: 20 dez. 2024.
Barros, R.; Carvalho, J. Políticas públicas e a redução da pobreza no Brasil. São Paulo: Educ, 2003.
Barroso, J. O Estado, a educação e a regulação das políticas públicas. Educação & Sociedade, v. 26, n. 91, p. 11-32, 2005.
Crenshaw, K. Mapping the Margins: Intersectionality, Identity Politics, and Violence against Women of Color. Stanford Law Review, v. 43, n. 6, p. 1241-1299, 1991.
Cury, C. R. J. Políticas inclusivas e compensatórias na educação básica. Cadernos de Pesquisa, v. 35, n. 124, p. 11-32, jan./abr. 2005.
Davis, A. Freedom is a Constant Struggle: Ferguson, Palestine, and the Foundations of a Movement. Haymarket Books, 2016.
Dotta, A; Godoy; C.; Rodrigo, M. Mínimo existencial na hermenêutica da jurisprudência brasileira referente às políticas públicas relativas ao direito à educação. Disponível em: https://ssrn.com. Acesso em: 17 dez. 2024.
Dourado, L. F. Desafios do Plano Nacional de Educação: desigualdades regionais e federalismo. Educação & Sociedade, São Paulo, v. 43, n. 157, p. 1-22, 2022.
Fialho, L. M. F.; NEVES, V. N. S.; Oliva, M. F. R. Políticas públicas para o ensino superior: a produção científica brasileira em circulação internacional. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, 2024.
FUNDAÇÃO LEMANN. Educação no contexto pós-pandemia: análise e perspectivas. São Paulo: Fundação Lemann, 2022.
GOVERNO DO CEARÁ. Caminho da Escola. Disponível em: https://www.ceara.gov.br. Acesso em: 22 jan. 2025.
GOVERNO DO RIO GRANDE DO SUL. Estudo avalia educação e promoção da aprendizagem no Rio Grande do Sul. Disponível em: https://www.estado.rs.gov.br. Acesso em: 22 jan. 2025.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA (IBGE). Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios Contínua 2020: educação e mercado de trabalho. Rio de Janeiro: IBGE, 2020. Disponível em: https://www.ibge.gov.br. Acesso em: 20 dez. 2024.
Loureiro, M.; Cruz, A. A precarização da educação nas áreas rurais brasileiras. Cadernos de Pesquisa, v. 52, p. 45-68, 2022.
NICBR. Apenas 39% das escolas em áreas rurais possuem acesso à internet. Disponível em: https://www.nic.br. Acesso em: 20 dez. 2024.
ONU. ODS 4: Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs/4
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Relatório de Monitoramento Global da Educação 2023. Paris: UNESCO, 2023. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000373721_por. Acesso em: 26 dez. 2024.
PEATE/RS. Programa Estadual de Apoio ao Transporte Escolar. Disponível em: https://www.riograndetem.com.br. Acesso em: 22 jan. 2025.
REVISTAFT. Estudos sobre desigualdades educacionais no Brasil: uma análise sobre educação básica no Brasil. Disponível em: https://revistaft.com.br. Acesso em: 20 dez. 2024.
SEDUC. Educação do Campo. Disponível em: https://www.seduc.ce.gov.br. Acesso em: 22 jan. 2025.
Silva, L.; Carvalho, J. Inclusão educacional e identidade de gênero: desafios e perspectivas. Revista Educação e Diversidade, v. 12, n. 3, p. 112-125, 2021.
Smarjassi, C.; Arzani, J. H. As políticas públicas e o direito à educação no Brasil: uma perspectiva histórica. Revista Educação Pública, 2023.
UNICEF. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Disponível em: https://www.unicef.org/brazil/declaracao-universal-dos-direitos-humanos
Young, I. M. Justice and the Politics of Difference. Princeton University Press, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Maria Eduarda De Souza Souto, Bruno Marini

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.