Analysis Of Fundamental Rights In Light Of Law N. 15.100 Of 2025: Restriction On The Use Of Cell Phones In Schools
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.14999234%20Keywords:
Law 15.100 of 2025, Use of cell phones at school, Responsibility, Public Educational PolicyAbstract
Law no. 15,100 of 2025 provides for restrictions on the use of cell phones at school, and also provides institutional recommendations for their implementation. Therefore, the present work will aim to analyze the legal and social aspects of law no. 15,100 of 2025 in schools, as well as responsibilities in case of non-compliance. The methodology was a literature review, using the Scielo platforms, the Capes theses and dissertations database, as well as the physical collection of books as a search basis. The results demonstrate that despite the 2025 law bringing the provisions, schools still need adjustments, which can involve everything from training courses on the topic, to even routine awareness raising of the new stance within schools.
References
AMARAL, Vilma; GIMENES, Amanda; PAVÃO, Juliana. O direito infanto juvenil e a educação: os fundamentos Jurídicos para o exercício do magistério da educação infantil ao ensino médio no município de Londrina e região. 2014. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/117057?show=full. Acesso em: 10 fev. 2025.
ARENHART, Sérgio Cruz. As ações coletivas e o controle das políticas públicas pelo Poder Judiciário. Processo civil coletivo. São Paulo: Quartier Latin, 2005.
BARRETO, Angela Maria Rabelo Ferreira. A educação infantil no contexto das políticas públicas. Revista Brasileira de Educação, p. 53-65, 2003.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 10 fev. 2025.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 10 fev. 2025.
BRASIL. Lei n. 13.185, de 6 de novembro de 2015. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2015/lei/l13185.htm. Acesso em: 10 fev. 2025.
BRASIL. Lei n. 14.811, de 12 de janeiro de 2024. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2024/lei/l14811.htm. Acesso em: 10 fev. 2025.
BRASIL. Lei n. 15.100, de 13 de janeiro de 2025. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2023-2026/2025/lei/l15100.htm#:~:text=LEI%20N%C2%BA%2015.100%2C%20DE%2013,de%20ensino%20da%20educa%C3%A7%C3%A3o%20b%C3%A1sica. Acesso em: 10 fev. 2025.
CARVALHO, Maria Eulina Pessoa de. Escola como extensão da família ou família como extensão da escola? O dever de casa e as relações família-escola. Revista Brasileira de Educação, p. 94-104, 2004.
DE SENA, Michel Canuto et al. BULLYING: VIOLAÇÃO DE DIREITOS FUNDAMENTAIS NA ESCOLA. Revista da Seção Judiciária do Rio de Janeiro, v. 28, n. 61, p. 28-45, 2024.
FRASER, Nancy. A justiça social na globalização: redistribuição, reconhecimento e participação. Revista crítica de ciências sociais, n. 63, p. 07-20, 2002.
GODOI, Juliano. REFLEXÕES SOBRE O RELATÓRIO GLOBAL DE MONITORAMENTO DA EDUCAÇÃO E O USO DE CELULARES NAS ESCOLAS. Revista SL Educacional, v. 6, n. 03, p. 82, 2024.
GOMES, Ilvana Lima Verde; CAETANO, Rosângela; JORGE, Maria Salete Bessa. A criança e seus direitos na família e na sociedade: uma cartografia das leis e resoluções. Revista Brasileira de Enfermagem, v. 61, p. 61-65, 2008.
SILVA, Gerson Souza et al. A segurança da informação e a lei geral de proteção de dados em ambiente escolar. Revista de Direito Magis, v. 3, n. 1, 2025.
SIQUEIRA, Aline Cardoso. A garantia ao direito à convivência familiar e comunitária em foco. Estudos de Psicologia (Campinas), v. 29, p. 437-444, 2012.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Sthefano Scalon Cruvinel, Michel Canuto de Sena

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.